בניית ממד על עמודים

שיתוף:

בניית ממד על עמודים היא פתרון אשר נועד עבור בניינים ישנים שנבנו ללא ממד. לרוב יהיו אלו מבנים ובתים משותפים שנבנו לפני 1991, השנה בה הוחל החוק המחייב הוספת ממ״ד לכל מבנה חדש, כמו גם את האפשרות להוספת ממד במבנה ישן שאין בו ממד.

ברור לכולם כי הוספת ממד לבניין היא אתגר הנדסי, אך פתרון ישים לחלוטין. במאמר זה נדבר על תוספת ממד לבית משותף ונסקור את נושא בניית ממד על עמודים בהרחבה.

תוספת ממד לבית משותף

על פי החוק הקיים בישראל (חוק ההתגוננות האזרחית), והשינויים שהוכנסו בו לאחר מלחמת המפרץ – כל בנייה חדשה בישראל דורשת ממ“ד, כמו גם במקרים מסוימים של תוספות בנייה. מדיניות זו נותנת מענה למבנים חדשים, וכמו כן מאפשרת הוספת ממ“ד למבנה קיים.

הוספת ממד לבניין נבנית על פי מפרט טכני והנדסי המחייב הוצאת היתר בנייה כחוק, בדיקות ואישורים לחוזק הבטון, לביסוס ולשלד הקונסטרוקציה וכן בדיקות אטימות ועמידה בתקנים של פיקוד העורף.

יתרונות בניית ממד על עמודים

על פי תקנות פיקוד העור, בניית ממד בבניין משותף מחייבת בנייה של קירות הממד עד לקומת הקרקע, כך למעשה נוצר רצף קונסטרוקטיבי לכל הממ״דים בקומות הבניין ואזור ממוגן מקומת הקרקע ועד הממד בקומה העליונה.

לצד זה, ישנם מקרים בהם מיקום הממד המתוכנן עלול לבטל חנייה או מפריע לכניסת הבניין המשותף. במקרים אלו עשויה להתעורר התנגדות לפרויקט מצד הדיירים. לכן, ישנה אפשרות הנבחנת על ידי פיקוד העורף, בה מבקשים הקלה של הורדת קירות של עד 50%, ולא קירות שלמים. כך ניתן לאפשר את בניית ממד על עמודים בקומת הקרקע, ועדיין לאפשר חניה תקינה וכניסה נאותה לבניין. פתרון זה של ממ“ד על עמודים מאפשר לנטרל התנגדויות של דיירים, ופותר את הבעיות העלולות להיווצר מבניית ממד עד לקומת הקרקע.

המשמעות ההנדסית של בניית ממ“ד על עמודים היא שנדרש עיבוי העמודים התומכים של הממד בקומת הקרקע ( בד״כ 40 ס“מ – תלוי ומשתנה בהתאם לפרויקט).

בניית ממד על עמודים

איך מחליטים על מיקום הממד בבניין משותף

כל בניין משותף הוא מקרה בפני עצמו, ונדרש עבורו פתרון מיוחד – הן בשל מבנה הבניין, מספר הדירות בכל חזית, גודל השטח מסביב לבניין, קו המגרש, מספר הקומות בבניין ועוד גורמים המשפיעים על מיקום הממד האופטימלי.

יש לציין כי יתכן שישנה יותר מאופציה אחת למיקום ממד לכל דירה, כמובן בכפוף להנחיות מרחביות והנחיות הרשות המקומית. כל זאת ניתן לבדוק ע״י הזמנת בדיקת היתכנות ראשונית הנעשית ע״י אדריכלית החברה.

האם בניית ממד מחזקת את הבניין?

אם חששתם כי תוספת ממד לבית משותף עלולה להחליש את המבנה, ההפך הוא הנכון. ביסוס גרעין של הוספת הממ“ד תעניק תמיכה למבנה. יש להבין כי הממ״ד אינו נשען על הבניין אלא נבנה עם ביסוס עצמאי ואינו תלוי בחוזק שלד הבניין או המבנה.

תוספת ממד על עמודים בבניין – כל השלבים

הדרך לתוספת ממ“ד יכולה להיות פשוטה אם עובדים לפי השלבים הבאים:

  • קבלת ההסכמה של דיירי הבניין – כמו בכל תוספת בנייה וכל פרויקט בבניין משותף, ישצורך בהסכמת הדיירים הנושאים בעלויות. מדינת ישראל מעודד את תושביה לבנות חדרי ממד, ולכן נקבעו כאן תנאים מקלים המחייבים את הסכמתם של 60% מדיירי הבניין, ולא 75% כמו במקרים אחרים. חשוב כמובן להגיע להסכמות בכתב, עליהן יחתמו הדיירים.
  • פניה לחברה הנדסית – לאחר שהושגה ההסכמה, יש למצוא חברת בנייה עם יכולות ביצוע מוכחות לבניית ממד על עמודים. לאחר שבחרתם בחברה המתאימה, מומלץ לבחון באמצעות אדריכלית החברה בדיקת היתכנות ראשונית. במהלך הבדיקה אנו ננתח ונגיש דוח מסודר המשקף את מיקומי הממ״ד האפשריים, בכדי להציג לכל הדיירים את נקודת חיבור הממד לדירתם. בבניין בו ישנם טיפוסי דירות רבים הנתון הוא קריטי עבור הדיירים.
  • הוצאת היתר בנייה – יש צורך בקבלת היתר בנייה. את ההיתר מקבלים מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. יש צורך להגיש בקשה מסודרת הכוללת את כל התכניות ההנדסיות, מדידות, מפה טופוגרפית והקפדה על כל הדרישות הטכניות של הוועדה. תהליך האישור עלול לקחת חודשים רבים, לכן חשוב להקפיד על כל המסמכים על מנת למנוע עיכובים מיותרים.
  • בניית הממ“ד – לאחר שהושגו כל האישורים ניתן להתחיל לבנות את הביסוס וכן את העמודים, עליהן יבנה גרעין הממד.

נכון, תהליך הבנייה ישבש באופן זמני את שגרת חייכם, ובוודאי ייצור רעש ואבק זמני. אבל חברה מקצועית ומנוסה, תצמצם את הפגיעה בשגרה ותסיים את הפרויקט ללא עיכובים מיותרים.

תקן ממד על עמודים | רום ושלח
תקן ממד על עמודים | רום ושלח

הוספת ממד לבניין בדרך הקלה והמהירה

חברת ’רום ושלח‘ עומדת לשירותכם ומטפלים בכל שלבי הפרויקט, מהתכנון ההנדסי, הוצאת היתרי בנייה ועד בניית הממד וקבלת האישורים הדרושים. רוצים לדעת עוד על התהליך, על העלויות ולוחות הזמנים? צרו עימנו קשר עוד היום לקבוע פגישת ייעוץ מקצועי ובדיקה ראשונית עבור הבניין שלכם.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים אחרונים
צביעת בניין משותף

המדריך המקיף לצביעה וחידוש בית משותף

אחת מפעולות התחזוקה החשובות שעלינו לעשות, הוא צביעה וחידוש חיצוני לבית המשותף. פעולה זו אינה רק שומרת על המבנה אסתטי. נרחיב כיצד מתבצע תהליך קבלת ההחלטות לצביעת מבנה משותף על פי חוק וכיצד ניתן…

קראו עוד »
תיקון חיפוי פסיפס

תיקון חיפוי פסיפס לבניין – כל השיטות, הפתרונות והשיקולים

תיקון חיפוי פסיפס לבניין חיפוי פסיפס הוא אחד הפתרונות הנפוצים והאהובים לחזיתות מבנים, המשלב עמידות, יופי ואסתטיקה מרשימה. עם זאת, לאורך השנים, חיפויי פסיפס נוטים להיחלש ולאבד מיציבותם, מה שעלול להוביל לנשירת חלקי פסיפס, פגיעה באיטום, נזקים למבנה ואף סיכון

קראו עוד »
צביעת חדר מדרגות בבניין משותף

צביעת חדרי מדרגות בבניין משותף – חלק חיוני משיפוץ כולל

חשיבות שיפוץ בניין משותף מקיף שיפוץ בניין משותף הוא תהליך מקיף המשפר את איכות החיים של הדיירים ומעלה את ערך הנכס באופן משמעותי, כאשר אחד המרכיבים החשובים בתהליך זה הוא צביעת חדרי המדרגות. חשוב להבין כי שיפוץ בניין משותף אינו

קראו עוד »
צביעה וחידוש מבנים

שיפוץ בניין חיצוני – כמה זה עולה לכם ומה תרוויחו מזה?

פרויקט שיפוץ בניין משותף מחיר משתנה גם בשל בחירות הדיירים. לדוגמה, עלויות שיפוץ מעטפת בניין תלויות גם באיכות חומרי הגלם וחומרי הגמר שיבחרו על ידי הדיירים או הנציגות. פירטנו עבורך מידע מקיף לשיפוץ בניין חיצוני.

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.