בניית ממד בבית פרטי

המצב מחייב: במסגרת מצב המלחמה שהוכרז בישראל וכדי לאפשר מיגון מהיר ככל האפשר בבתים נטולי ממ"ד, אושרה הוראת שעה העוקפת את המסלול הבירוקרטי והארוך של קבלת היתר בנייה ומאפשרת הוצאת אישור לבניית ממ"ד תוך שבועיים בלבד!

הישמעות להוראות פיקוד העורף מצילה חיים ורלוונטית כיום, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, יותר מתמיד. בין היתר, נכללת בהוראות פיקוד העורף ההוראה להיכנס למרחב מוגן, אך בפועל, כמעט שליש מתושבי ישראל מתגוררים במבנים נטולי מרחבים מוגנים תקינים. 

בחלק מהמקרים, גם אם אין לתושבים מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), קיים בבניין מקלט משותף. אך בבתים פרטיים נטולי ממ"ד, הדרך היחידה להישמע להוראות פיקוד העורף ולהתגונן היא לצאת מהבית ולרוץ למקלט הקרוב ביותר. המשמעות, בייחוד במצב החירום שבו אנו נמצאים כיום, היא דריכות מתמדת ואף סכנה ממשית, שכן לא תמיד ניתן להגיע אל המקלט במסגרת זמן ההתגוננות הדרוש.

על מנת לאפשר לתושבים רבים ככל האפשר למגן את בתיהם במהירות, גובשה הוראת שעה חדשה – "הוראת שעה – חרבות ברזל" – המגדירה מסלול מהיר להקמת ממ"דים בבתים צמודי קרקע או ביחידות דיור הנמצאות במבנים בני שתי קומות לכל היותר.

מה השתנה בעקבות הוראת השעה?

הצורך בצמצום פערי המיגון בישראל, מדינה הנמצאת תחת איום תמידי, אינו חדש. בעבר כבר נוסחו תקנות שונות לזירוז התהליך של תוספת ממ"ד לבית קיים, ורק לפני קרוב לשנתיים, בתחילת 2022, יצאה הוראת שעה מיוחדת עם הקלות המאפשרות קיצור משמעותי של הליכי הרישוי הנדרשים להוספת ממ"ד.

באותה הוראת שעה, שתוקפה נקבע לחמש שנים, צומצמו שלבים שונים בהליך הבירוקרטי של קבלת היתר הבנייה, וכתוצאה מכך התקצר פרק הזמן הממוצע הנדרש לקבלת היתר בנייה להוספת ממ"ד ל-4-6 חודשים. לשם ההשוואה, לפני הוראת השעה עמד פרק הזמן הממוצע לקבלת היתר בנייה להוספת ממ"ד על 9-12 חודשים.

בזמן מלחמה, אפילו פרק הזמן המקוצר של 4-6 חודשים הוא ארוך מנשוא, ולכן גובשה בסוף אוקטובר 2023 הוראת השעה החדשה, שתקנותיה יהיו בתוקף למשך שנה. על פי הוראת השעה, במקום הבירוקרטיה המסורבלת של הגשת בקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, גובש מסלול עוקף ומקוצר המאפשר בניית ממ"ד ללא היתר וכולל קבלת אישור להוספת ממ"ד (עבור בקשות העומדות בתנאים) תוך פרק זמן חסר תקדים של 14 יום. זוהי הזדמנות חד פעמית שמומלץ מאוד לנצל, ותוקפה עומד כרגע על שנה בלבד. 

בניית ממ"ד ללא היתר – באילו מקרים ?

לאור הוראות השעה ניתן לבנות ממד ללא היתר מהוועדה המקומות, אלא תהליך האישור נעשה ישירות מול פיקוד העורף. התקנה מאפשרת בניית ממד בבית חד קומתי, בית פרטי ללא ממד והקלות נוספות ללא צורך בהיתר והליך מסורבל מול הוועדה המקומית. האישור המיוחד יינתן לבקשות העומדות בתנאים הבאים:

  • תוספת הבנייה המבוקשת היא תוספת ממ"ד לבית קרקע קיים או ליחידת דיור במבנה קיים בן עד 2 קומות, ללא כל בקשה לתוספת בנייה נוספת.
  • יחידת הדיור עבורה מתבקשת הוספת הממ"ד אינה כוללת ממ"ד. אם קיים מקלט או מרחב מוגן קומתי – הזכאות עומדת בעינה.
  • שטח הממ"ד המתוכנן, לא כולל קירות, הוא עד 9 מ"ר נטו.
  • הממ"ד המתוכנן נמצא בתוך קווי הבניין המוגדרים.
  • האישור תקף למרחב מוגן דירתי ואינו תקף עבור בניית מקלט בבית פרטי.

כיצד מתבצע תהליך הוספת ממ"ד במסלול המקוצר?

לצד הקיצור המבורך של התהליך, חשוב לזכור כי הוספת ממ"ד לבית קיים היא למעשה בניית ממ"ד בחצר, בצמוד לבית, כלומר הוספת חדר חדש למבנה הקיים. לכך יש משמעויות תכנוניות ובטיחותיות המחייבות עמידה בשורה של תקנים והוראות. לכן, יש להקפיד על בחירת אנשי מקצוע מיומנים ובעלי ניסיון ספציפי בהוספת ממ"דים לבתים פרטיים.

את הבקשה עצמה יוכל להגיש אדריכל, אשר ישמש כעורך הבקשה. יהיה עליו להיעזר במהנדס מבנים מוסמך ובמודד מוסמך על מנת להבטיח תכנון שעומד בכל התקנות, התוכניות וההנחיות הנדרשות. הבקשה תוגש על ידי עורך הבקשה באמצעות מסלול ייחודי שנפתח במערכת המקוונת של פיקוד העורף, ותכלול את פרטי הנכס ובעל הזכויות ואת כל המסמכים המפרטים את תוכניות הבנייה. בנוסף, יהיה על עורך הבקשה לצרף אסמכתא להתקשרות עם מעבדה מוסמכת לבדיקת בטון, על מנת להבטיח שגם חומרי הגלם שישמשו לבנייה יעמדו בתקנות.

הבקשה תיבדק על ידי פיקוד העורף, שיחזיר את תשובתו תוך 14 יום. אם התשובה תהיה חיובית, ניתן יהיה להתחיל מיד בביצוע. כיוון שגם עבודות הבנייה צריכות להיעשות בהתאם לתקנות ולעמוד בשורה של אישורים, חשוב לוודא כי גם הקבלן המבצע מתמחה בהוספת ממ"דים למבנים קיימים.

בניית ממד ללא היתר
בניית ממד ללא היתר | רום ושלח

העלות של הוספת ממ"ד לבית פרטי

כשמדברים על בניית ממד בבית פרטי מחיר הוא אחד השיקולים העיקריים. במבנה של עד 2 קומות, הכולל מספר יחידות דיור, הוספת ממ"דים תצריך הסכמה של 60% מבעלי הדירות והעלויות יחולקו בין הדירות המעוניינות בהוספת ממ"ד, כך שהמחיר תלוי במספרן. הוספת ממד לבית קיים מחיר ממוצע יעמוד בין 230 ל-170 אלף שקלים, הכולל את תוכניות ההגשה, אישור פיקוד העורף, מהנדס קונסטרוקציה והביצוע. מנעד המחיר לתוספת ממד עבור בית צמוד קרקע תלוי תוכנית קונסטרוקציה, גישה ופרמטרים נוספים שמשכללים את מחיר ביצוע הממד. בניית ממד בחצר מחיר שונה מאשר הובלת ממד נייד או יביל שמכינים אותו במפעל ואינו דורש עבודות בטון ויציקת של הקירות, וכן מחיר שונה מבניית ממד בבניין משותף, בו מספר היחידות רב יותר ועלות הביסוס מתחלקת באופן טבעי בין כל הדירות.

בחירת קבלן לבניית ממד – רום ושלח הנדסה שיקום ובינוי

מחפשים קבלן לבניית ממד? חברת רום ושלח מתמחה בהוספת ממ"דים לבתים פרטיים ומבנים קיימים ונחשבת לאחת החברות המובילות בישראל בתחום זה ובענף הבנייה, השיפוץ ושיקום המבנים. במשך יותר מ-15 שנים של פעילות צברנו ניסיון עשיר בניהול, תכנון, ליווי, פיקוח וביצוע של עשרות פרויקטים מורכבים בתחום הבנייה, בהם פרויקטים של תכנון וביצוע שכונות מגורים ובתים פרטיים. 

בניית ממד לבית פרטי | רום ושלח
בניית ממד לבית פרטי | רום ושלח

תכנון, היתרים ובנייה עד מסירה

הצוות שלנו כולל אדריכלים, מתכננים, מודדים, מהנדסים, קבלני ביצוע ומגוון אנשי מקצוע נוספים בתחום הבנייה, המאפשרים לנו לדאוג לכל מעטפת השירותים הדרושים להוספת ממ"ד – אנו פועלים החל מתכנון הממ"ד, הגשת הבקשה במסלול המקוצר והשלמת הבנייה בפרק זמן יעיל בהתאם לכלל האישורים הנדרשים. היכולת שלנו לעבוד יחד בסינרגיה מלאה מצמצמת עיכובים ותקלות מיותרות ומאפשרת לנו לבנות עבורכם את המרחב המוגן הבטוח ביותר ביעילות, במהירות ובאיכות המרבית. 

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

למידע נוסף והסברים מקיפים אודות ממ״ד ומרפסות

לקבלת ייעוץ מקצועי והצעת מחיר

מאמרים אחרונים
חיפוי פייבר צמנט

חיפוי פייבר צמנט בחזיתות מבנים

חיפוי פייבר צמנט הוא פתרון חדשני ועמיד לחזיתות מבנים, המשלב סיבי צמנט, צלולוז ומינרלים נוספים ליצירת לוחות חזקים, יציבים ועמידים לאורך זמן. החומר מציע מגוון רחב של אפשרויות עיצוביות, כולל מבחר צבעים, מרקמים וגימורים, המאפשרים להתאים את המראה לכל סגנון אדריכלי.

קראו עוד »
עלות שיפוץ לובי בית משותף

שיפוץ לובי בניין משותף – הפתרון המקיף לחידוש ושיפוץ הלובי

לובי הבניין שלכם זקוק למתיחת פנים? אתם מעוניינים ליצור חלל מסביר פנים ופונקציונלי שמותיר רושם מתמשך על התושבים והמבקרים כאחד? אנחנו, ב״רום ושלח הנדסה שיקום ובינוי״ מציעים פתרון מלא לשיפוץ הלובי, חדרי המדרגות וחזיתות הבניין ומספקים מענה המכסה כל היבט של חידוש הלובי בבניין המשותף.

קראו עוד »
תיקון חיפוי פסיפס

תיקון חיפוי פסיפס לבניין – כל השיטות, הפתרונות והשיקולים

תיקון חיפוי פסיפס לבניין חיפוי פסיפס הוא אחד הפתרונות הנפוצים והאהובים לחזיתות מבנים, המשלב עמידות, יופי ואסתטיקה מרשימה. עם זאת, לאורך השנים, חיפויי פסיפס נוטים להיחלש ולאבד מיציבותם, מה שעלול להוביל לנשירת חלקי פסיפס, פגיעה באיטום, נזקים למבנה ואף סיכון

קראו עוד »
קבלן חיזוק אריחים

קבלן חיזוק אריחים וחיפוי אבן בחזיתות – שיפור שלמות מבנים

רבים המבנים אשר להם חיפוי אריחים, שכן מדובר בבחירה רב-תכליתית ופופולרית לחיפוי מבנים, המציעה פרקטיות לצד אסתטיות. אריחים מגיעים במגוון רחב של צבעים, צורות וגדלים, המאפשרים אפשרויות עיצוב אינסופיות. אריחים לרוב עמיד…

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.