שיקום עמודי בניין

שיקום עמודי בניין – המדריך המלא לשיקום עמודים

עמודי הבניין הם הליבה של כל מבנה. הם מהווים את היסודות שעליו מושתת המבנה ומספקים לו את היכולת לעמוד יציב בפני איתני הטבע ושיני הזמן. כאשר אנו מתבוננים בבניינים מרשימים, גורדי שחקים עצומים או מבנים ישנים שעמדו במבחן הזמן, אנו נוטים להסתכל על המראה החיצוני ועל העיצוב, אך בדרך כלל אנחנו לא חושבים על מה שנמצא מתחת למעטפת המרשימה  – עמודי הבניין שנושאים במשך שנים ארוכות משקל רב ועומדים בלחצים עצומים. 

שיקום בטון וברזל בעמודי בניין
שיקום בטון וברזל בעמודי בניין | רום ושלח

מה החשיבות של עמודי הבניין?

עמוד בניין אינו רק רכיב פיזי במבנה, אלא המרכיב העיקרי אשר עומד בבסיסו של המבנה, ומבטיח את יציבותו ובטיחותו. מבחינה מבנית, עמודי הבניין מתפקדים כאלמנטים הנושאים את העומסים שהמבנה עומד בהם, ובכך הם מקטינים את הסיכון לקריסה או פגיעה במבנה. מבחינת העקרונות המבניים, עמודי הבניין מגדילים את היכולת של המבנה לעמוד במאמצים שונים. 

על עמודים מופעלים שני סוגים של לחצים: מאמץ לחיצה – תכונה הדומה למתיחה, אבל עובדת בכיוון ההפוך, ומאמץ הקריסה – הכוח הפועל כאשר העמוד מגיע לגבולות יכולת הנשיאה שלו והעמוד נמצא בסכנת קריסה. הכרה בעקרונות הללו וביכולת העמוד לעמוד בפניהם היא המפתח להבנה ותכנון של בניינים יציבים ובטוחים.

עמודי בניין בבניין משותף

בתים משותפים בנויים על עמודי הבניין שהם היסודות של המבנה. לא פעם אנו נתקלים בתופעה שחלק מהטיח מתפורר, סדקים בעמודים ומקרים יותר שכיחים הם חשיפת הברזל שלרוב יהיה חלוד ובעל קורוזיה. נזקים בעמודי בניין, מוטות זיוון וחשיפת ברזלים חלודים יכולים להתרחש ממספר רב של סיבות וגורמים.

מה הגורמים לנזקים וכיצד הם באים לידי ביטוי?

  1. הסיבה הראשונה היא לחצים. עמודים יכולים להיסדק או לשקוע כתוצאה מלחץ אדמתי לא אחיד או לחץ מתפשט. האדמה עליה נבנה הבית המשותף מתפקדת כמייבא לחץ עיקרי. במקרים אלו של שקיעת עמוד או סדק אלכסוני יש להזמין מהנדס מבנים מוסמך, קונסטרוקטור ולבחון את הטיפול הנקודתי בעמודים אלו, בין אם עיבוי או חיזוק, וזאת על פי תוכנית קונסטרוקטיבית מפורטת וליווי צמוד.
  2. התיישנות, בלאי והתעייפות החומר. אלו הם תהליכים טבעיים אותם עובר כל חומר בנייה לאורך הזמן. ככל שהשנים חולפות, מזג האוויר, רוחות, מים, שינויים תרמיים ואף העומס היומיומי – כולם משפיעים על החומר וגורמים לו להתעייף. התיישנות החומר יכולה לבוא לידי ביטוי בשינוי במרקם, בהופעת סדקים קטנים או אף בשינוי במאפייניו הפיזיים. בלאי החומר מתרחש כאשר הוא מתמוטט ואינו מסוגל להתמודד כראוי עם הכוחות הפועלים עליו. זה יכול לגרום לסדקים, פיצוצים קטנים או אף לקריסה מוחלטת. התעייפות החומר היא תהליך שבו החומר מאבד את יכולתו לעמוד בעומסים המתמשכים במשך זמן רב, דבר שגורם לו להיסדק או להישבר. הבנה נכונה של התהליכים הללו וההשפעה שלהם על חומרי הבנייה השונים היא המפתח להבנה נכונה, תחזוקה מדויקת ושיקום בזמן של בניינים ומבנים רבים.
  3. רטיבות. ניקוז המזגנים היא הסיבה העיקרית בבניינים לסדקים ונזקים בעמודי הבניין. דיירים רבים בקומות הבניין אינם מייחסים חשיבות לטפטוף מי המזגנים ושחרורו בצמוד לעמודי הבניין. טיפות אלו לאורך זמן יוצרות רטיבות קפילרית ומי המזגנים עולים מעלה ומחלישות את ברזלי הזיון בעמודים וכך גם את חוזק העמודים. 
  4. תקלות בבנייה ובביצוע. במהלך תהליך הבנייה והביצוע, ישנם מגוון גורמים שיכולים לגרום לתקלות שונות. שעלולות להוביל להשלכות שונות, החל מעלייה בעלויות הבנייה ועד לסיכון בבטיחות המבנה ועד להתמוטטות המבנה עצמו. בין התקלות השכיחות בתהליך הבניה ניתן למנות את הבעיות הבאות:
  • בחירת חומרי בנייה לא תקינים. במידה והעמודים או החיבורים נבנו מחומרים אשר נוטים להחליד כגון ברזל לא מגולוון או חומרים לא מוגנים, הסבירות לחלודה ונזקים בברזל גבוהה במיוחד. אחריות על חומרים תקינים ואופן ביצוע עבודות הבנייה חלים על מפקח הבנייה של הפרויקט.
  • שגיאות בתכנון. תכנון שגוי או לא מדויק של המבנה יכול להוביל לבעיות בתהליך הבניה עצמו, כגון אי-התאמה בין חלקי המבנה או בעיות ביישום התוכנית.
  • טעויות בביצוע. גם כאשר התכנון הוא מושלם, שגיאות בביצוע יכולות לגרום לבעיות. הן יכולות להיות כתוצאה של כשלים אנושיים, או של שימוש בטכניקות בניה שגויות.
  • תחזוקה שוטפת. טיפולים מונעים תקופתיים בנזקים קטנים יקטינו משמעותית ואף ימנעו נזקים גדולים שיגיעו בשל הזנחה בתחזוקה ובטיפול תקופתי.
  1. פגעי אקלים. תופעות המושפעות מתנאי המזג האוויר והאקלים והם גורמים לנזקים ולבלאי במבנים. השפעת האקלים על הבנייה היא תוצאה של מגוון גורמים טבעיים אשר פועלים באופן ישיר וכן באופן עקיף עמודים הנמצאים חשופים לאקלים ולמזג אוויר משתנה, כמו שקיים בישראל כגון שמש, גשם, קור חום ולחות. כל אלו עלולים לגרום לקורוזיה ופגיעה בברזל הזיון שבעמודי הבניין:
  • מים ולחות. לחות וחדירה של מים תגרום להתנפחויות, עיוות, קורוזיה ועוד.
  • שינויים תרמיים. התרחבות והתכווצות של חומרים כתוצאה משינוי טמפרטורות יכולות לגרום לסדקים, התעייפות חומר ואפילו להביא להתפרקות.
  • קירבה לים ולמליחות. באזורים סמוכים לים, האוויר המלוח יכול לגרום לקורוזיה מהירה של חומרים מתכתיים ולפגיעה בחומרים אחרים.
גורמים לנזקים בעמודי בניין
ניקוז מזגנים הם אחד מהגורמים העיקריים לנזקים בעמודי בניין

למה חשוב לחזק עמודי בניין?

  1. בטיחות: בטיחות היא לא רק מילה – היא עקרון מנחה בתחום הבנייה. כאשר אנו מדברים על מבני דיור או כל פרויקט בנייה אחר, הבטיחות של האנשים השוכנים, העובדים או המתקיימים בסביבה זו היא העיקר. כל החלטה הנקבעת, מבחירת החומרים ועד הבחירה בטכניקות בנייה מסוימות, צריכה להתבצע תוך תשומת לב לגורמים השונים העלולים להשפיע על בטיחות האנשים. הקפדה על חוזק ויציבות הבנייה היא מטרה עליונה. בטיחות, היא לא רק הגנה על האנשים באופן פיזי, אלא גם לתת ביטחון נפשי לדיירי הבניין.
  2. עמידות בפני רעידות אדמה: רעידות אדמה הן תופעה טבעית שקשה לחזות או לשלוט בה, אך ניתן להתכונן אליהן. באזורים גיאולוגיים פעילים, הכנה זו היא לא רק המלצה, אלא חובה. המבנים בישראל צריכים להיות ערוכים לעמוד בפני הזעזועים והתנודות הפתאומיות שרעידות אדמה יכולות לגרום להם. המטרה היא להבטיח שהמבנה לא יקרוס או יפגע בתושביו, אף אם האדמה מתחתיו מתנודדת בחוזקה. כאשר מבנה מתוכנן ומוגן באופן נכון, הוא יכול להמשיך לשרת את תושביו גם לאחר רעידת אדמה.
  3. שמירה על ההשקעה: כאשר משקיעים במבנה, אנו לא רק משקיעים בחומרים, זמן וטכנולוגיה, אלא גם במשאב הכי יקר שיש לנו: העתיד. המבנה הוא הביטוי של ההשקעה, וכל פגיעה או נזק שבו יכול להפוך את ההשקעה ללא רווחית או להביא להפסדים משמעותיים. לכן, שמירה על המבנה ועל אורח החיים שבו אינה רק עניין של בטיחות אלא גם של אופטימיזציה כלכלית. 

שלבי ביצוע שיקום עמודי בניין

עמודי בניין אחראים להעברת המאמצים מהמבנה אל היסודות. לכן, כשעמוד נפגע או ניזוק, הוא יכול להיות נקודת חולשה קריטית במבנה. שיקום עמודים הוא תהליך הדורש התייחסות מקצועית ושימוש בחומרים מיטיבים לטיפול ושמירה מפני נזקים עתידיים. ככלל, עבודות שיקום והגנה אנטי קוריוזיות הנם עבודות בעלות אופי הנדסי הדורשות הקפדה על תנאים הערות ליישום סביבתיים, הכנת שטח ושיטות עבודה. שיקום וטיפול בעמודי בניין יש לבצע באופן יסודי ומקצועי תוך שימוש בחומרים מיועדים לכך ובאופן הבא:

שלב ראשון פינוי טיח רופף

ראשית יש לסתת לחצוב ולקלף את כל  חלקי הבטון הרופפים והסדוקים עד לקבלת פני בטון נקיים ויציבים. יש לזכור כי לצד עבודות הקילוף על הקבלן לדאוג לפינוי הפסולת, למקום מוסדר ומאושר.

הורדת חלודה מהברזל

עבודות פינוי החלקים הרופפים תתבצע עד לחשיפת ברזלי הזיון בכל היקפם, לפחות 1 ס"מ מאחוריהם וכ- 5-10 ס"מ נוספים משני צדי הברזל. כאשר חשפנו את הברזל יש להסיר קורוזיה וחלודה מהברזל שנחשף באמצעים מכאניים, ולאחר מכן תתבצע שטיפת הברזלים, מוטות הזיוון והשטח בלחץ מים, מהסיבה שעבודה עם חומרים אנטי קוריוזיים לברזל יש לבצע על משטח רטוב.

הגנה על מוטות זיוון מקורוזיה 

מריחת הברזלים ומוטות הזיוון ושטחי הבטון הגלויים בסיקה טופ 110 או בסיקה מונוטופ 610 או בחומר המתאים לנסיבות המקרה למניעת המשך החלדה. יש ליישם שכבה ראשונה בעובי משוער של 1 מ"מ סביב הברזל באמצעות מברשת או ציוד התזה אל ברזל הזיון לאחר שנוקה היטב.  שכבה שניה יש ליישם  לאחר שהשכבה הראשונה יבשה בבדיקת מגע ציפורן. את הפריימר המקשר בין הבטונים יש ליישם בהברשה אל תוך התשתית תוך הקפדה על כיסוי כל האיזורים ומילוי כיסי חצץ ושקעים בבטון הישן.

חשוב להדגיש שעבודת שיקום מוטות הזיוון והטיפול המניעתי כהגנה מקורוזיה הינה חשובה ביותר בכדי לשמור על אורך חיים לעמודי הבניין, ולמנוע קורוזיה בעמודים תוך מספר שנים. לכן אנו ממליצים לצור קשר עם קבלן מומחה לשיקום בכדי שהעבודות יבוצעו בהתאם לתקן הנדרש.

שכבת בטון וטיח

לאחר שנסתיימה עבודת השיקום של מוטות הזיוון כעת יש לבצע שיקום לבטון באמצעות שכבת הרבצה צמנטית ( בטון )  ושכבת טיח מיישרת, יישום פריימר x שזהו החומר המקשר בין הבטון לשכבה העליונה וביצוע שליכט צבעוני / מגוון אקרילי כשכבת הגמר הסופית.

שיקום עמוד בטון
שיקום עמוד בטון לאחר כל שלבי השיקום | יישום שכבר עליונה שליכט בגוון | רום ושלח

מי רשאי לבצע שיקום ושיפוץ של עמודים?

שיקום ושיפוץ של עמודי בניין הם תהליכים קריטיים הדורשים הבנה מעמיקה וידע מקצועי בתחום הבנייה וההנדסה. לא כל אחד רשאי לבצע שיקום או שיפוץ של עמודים, יש דרישות חוקיות ורגולטוריות המחייבות התערבות של אנשי מקצוע מוסמכים. הנה רשימה של הגורמים הרשאים לביצוע שיקום עמודים:

  1. מהנדס קונסטרוקציה מוסמך לעבודת עיבוי עמודים:  המהנדס אחראי להערכה, לתכנון ולהנחיה המקצועית בכל פרויקט של עיבוי עמודי בניין. המהנדס יעריך את מצב העמודים, יזהה את נקודות החולשה ויתכנן את פרט העבודה והמפרט הטכני לשעיבוי עמודי הבניין.
  2. קבלן בנייה מוסמך: אחרי שהתוכנית מאושרת, קבלן בנייה מוסמך יהיה אחראי לביצוע העבודות על פי ההנחיות של המהנדס. הקבלן חייב לעקוב אחר ההנחיות המקצועיות ובאחריותו לוודא את תוצאות העבודה.
  3. מסמכים ואישורים:  במקרים בהם הוכרז המבנה כמבנה מסוכן בשל נזקים בעמודי הבניין ו/או בממוטות הזיוון יש צורך בהמצאת אישורים לרשויות המקומיות המוכיחות כי בוצע שיקום או שיפוץ של עמודים. אישור זה ניתן ע״י מהנדס מבנים מוסמך אשר ליווה את תהליך השיפוץ ופיקוח על עבודות חברת השיקום או הקבלן.

 

חיזוק, עיבוי ושיקום עמודי בניין הוא תהליך קריטי המבטיח את אורך החיים, הבטיחות והקיימות של המבנה. על מנת להבטיח את איכות הבנייה והשימוש בטכנולוגיות המתאימות, חשוב להסתמך על בעלי מקצוע מיומנים ומנוסים בתחום הבנייה וההנדסה.

 

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

למידע נוסף והסברים מקיפים אודות צו מסוכן

לקבלת ייעוץ מקצועי והצעת מחיר

מאמרים אחרונים
חיפוי פייבר צמנט

חיפוי פייבר צמנט בחזיתות מבנים

חיפוי פייבר צמנט הוא פתרון חדשני ועמיד לחזיתות מבנים, המשלב סיבי צמנט, צלולוז ומינרלים נוספים ליצירת לוחות חזקים, יציבים ועמידים לאורך זמן. החומר מציע מגוון רחב של אפשרויות עיצוביות, כולל מבחר צבעים, מרקמים וגימורים, המאפשרים להתאים את המראה לכל סגנון אדריכלי.

קראו עוד »
עלות שיפוץ לובי בית משותף

שיפוץ לובי בניין משותף – הפתרון המקיף לחידוש ושיפוץ הלובי

לובי הבניין שלכם זקוק למתיחת פנים? אתם מעוניינים ליצור חלל מסביר פנים ופונקציונלי שמותיר רושם מתמשך על התושבים והמבקרים כאחד? אנחנו, ב״רום ושלח הנדסה שיקום ובינוי״ מציעים פתרון מלא לשיפוץ הלובי, חדרי המדרגות וחזיתות הבניין ומספקים מענה המכסה כל היבט של חידוש הלובי בבניין המשותף.

קראו עוד »
תיקון חיפוי פסיפס

תיקון חיפוי פסיפס לבניין – כל השיטות, הפתרונות והשיקולים

תיקון חיפוי פסיפס לבניין חיפוי פסיפס הוא אחד הפתרונות הנפוצים והאהובים לחזיתות מבנים, המשלב עמידות, יופי ואסתטיקה מרשימה. עם זאת, לאורך השנים, חיפויי פסיפס נוטים להיחלש ולאבד מיציבותם, מה שעלול להוביל לנשירת חלקי פסיפס, פגיעה באיטום, נזקים למבנה ואף סיכון

קראו עוד »
קבלן חיזוק אריחים

קבלן חיזוק אריחים וחיפוי אבן בחזיתות – שיפור שלמות מבנים

רבים המבנים אשר להם חיפוי אריחים, שכן מדובר בבחירה רב-תכליתית ופופולרית לחיפוי מבנים, המציעה פרקטיות לצד אסתטיות. אריחים מגיעים במגוון רחב של צבעים, צורות וגדלים, המאפשרים אפשרויות עיצוב אינסופיות. אריחים לרוב עמיד…

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.