תמא חיזוק מבנים

במרחב הגיאוגרפי בו ישראל ממוקמת, היערכות לרעידות אדמה אינה רק אמצעי זהירות – היא הכרח. אנו ברום ושלח הנדסה, שיקום ובינוי, גאים לקחת חלק במגמה החשובה הזו בישראל ולהוביל מיזמי תמ"א 38 לחיזוק מבנים במרחב העירוני.

עם מחויבות גבוהה לתהליכי עבודה מתקדמים וקפדנות ללא פשרות על בטיחות ואיכות העבודה, אנו מבטיחים חוויית מגורים בטוחה ובת קיימא לכל התושבים במרחב העירוני הישראלי.

מהי תוכנית תמ"א 38 לחיזוק מבנים?

תמ"א 38/1, או תוכנית מתאר אזורית מס' 38/1, היא תוכנית התחדשות עירונית בגיבוי ממשלתי שנועדה לקדם שיפוץ וחיזוק מבנים קיימים, על מנת להכין בנייני מגורים לקראת רעשי אדמה. ישראל, הממוקמת על השקע הסורי-אפריקאי, נמצאת בסיכון גבוה לרעש אדמה הרסני. אחת ל-80-100 שנים מתרחש אירוע כזה במרחב הזה ולכן, רעידת האדמה הגדולה הבאה אינה שאלה של "האם", אלא של "מתי". לכן, משקיעה כיום הממשלה מאמצים נרחבים על מנת להבטיח שמבני המגורים בעיר יהיו ערוכים לתרחיש זה. לרעידות אדמה יכולות להיות השלכות הרסניות, לא רק במונחים של נזק לרכוש אלא גם בחיי אדם. בתגובה לכך, מיזם תמ"א 38 חיזוק מבנים נועד למזער את הסיכונים הכרוכים באירועים סיסמיים על ידי שדרוג מבנים ישנים לתקנים מודרניים של עמידות בפני רעידות אדמה.

תמ"א 38 חיזוק מבנים – המסגרת המשפטית

המסגרת המשפטית המסדירה את תמ"א 38 מותווה בחוק הישראלי, בעיקר במסגרת חוק התכנון והבנייה התשכ"ה-1965 וחוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה) התשס"ח-2008. הרשויות המקומיות אמונות על ייזום תוכניות המתאר האזוריות מס' 38 במרחבים העירוניים ופועלות על פי תקנות התכנון והבנייה כהגדרתן בחוק. חוקים אלו מהווים את הבסיס ליישום התוכנית, תוך התוויית מטרותיה, נהליה ודרישותיה המשפטיות.

מהם הקריטריונים לזכאות השתתפות בתוכנית?

הזכאות להשתתפות בתמ"א 38 חיזוק מבנים נקבעת על פי מספר גורמים.

גיל המבנה

בניינים בני מספר עשורים שנבנו לפני החלת התקנות הסיסמיות המודרניות עשויים להיות זכאים לתמ"א 38. מבנים אלו לרוב פגיעים יותר לנזקי רעידות אדמה עקב נוהלי בנייה מיושנים.

מיקום

הזכאות מושפעת גם ממיקום הבניין, כאשר על המבנה להיות ממוקם באזורים ייעודיים שהוקצו להתחדשות עירונית על ידי הרשות המקומית או אזורים מועדים לרעידות אדמה. אזורים עם היסטוריה של פעילות סיסמית מקבלים עדיפות להשתתפות בתמ"א 38, מכיוון שהם עומדים בפני סיכונים גבוהים יותר.

הסכמת הבעלים

השגת הסכמה של בעלי הדירות מהווה אבן יסוד בתהליך הזכאות. על בעלי מבנים להסכים להשתתף בתוכנית תמ"א 38, שכן נכסיהם יעברו שינויים ושדרוגים משמעותיים. האחוז החוקי של הסכמת הבעלים הנדרש בדרך כלל עומד על 67%, או שני שלישים מבעלי הבניין. רוב זה מבטיח שמכבדים את האינטרסים של הרוב ושהתוכנית מתקדמת בגיבוי של רוב בעלי העניין.

אילו יתרונות ניתן להפיק עם תוכנית תמ"א 38/1?

תמ"א 38 חולשת על מספר היבטים ונועדה לממש מספר מטרות מרכזיות:

עמידות בפני רעידות אדמה

המטרה העיקרית של תמ"א 38/1 היא לחזק מבנים כדי לעמוד בפני רעידות אדמה. מדובר בשדרוג מבני מקיף הכולל חיזוק אלמנטים נושאי עומס כגון עמודים וקורות. על ידי הפיכת מבנים לגמישים יותר, התוכנית משפרת את הבטיחות במהלך אירועים סיסמיים, ומפחיתה את הסיכון לקריסה ופציעה.

שיפור בטיחות המבנה

תמ"א 38 משפרת מאוד את בטיחות הבניין. חיזוק המבנה מאפשר מעבר לאירועים סיסמיים למנוע אירועי קריסה ונזקי מבנה ולהעניק שקט נפשי חשוב מאין כמותו לדיירים ולדיירי הנכסים הסמוכים.

הרחבת שטח הדירות

אחד התמריצים להשתתפות בעלי מבנים בתמ"א 38/1 הוא שדרוג ושיפוץ מעטפת ותשתיות הבניין, האפשרות להוסיף יחידות דיור או קומות נוספות למבנים שלהם. כמו כן לדירות הקיימות ועל פי אפשרויות התכנון ניתן להוסיף מרפסת של 12 מ"ר, ממ"ד ומעלית. מעבר לעובדה שהדבר מיטיב עם הבעלים הפרטיים של הנכס, מדובר בתרומה חשובה לטיפול במצוקת הדיור באזורים עירוניים. יחידות דיור חדשות מגדילות את מלאי הדיור הזמין, מה שחשוב במיוחד בערים צפופות.

שדרוג התשתיות

מיזמי תמ"א 38 כוללים לרוב שיפורי תשתית רחבים יותר בתחום ההתחדשות העירונית. שיפורים אלה יכולים לכלול שיפור בכבישים, במערכות ביוב ומתקנים ושטחים ציבוריים. גישה הוליסטית זו מבטיחה שהסביבה העירונית בכללותה תרוויח מהתוכנית, והופכת את השכונה לאטרקטיבית יותר.

כיצד מושג הרוב הנדרש לקידום הפרויקט?

תהליך השגת הרוב הדרוש כולל מספר שלבים חיוניים:

  • פגישת ייעוץ: בעלי הדירות יקבלו הצעה לביצוע תכנית תמ"א 38 על ידי היזם או החברה הקבלנית ויקבלו מידע אודות יתרונותיה והשינויים האפשריים בנכסיהם. במהלך שלב זה, יסופק מידע מפורט כדי לטפל בכל חשש ולענות על שאלות.
  • משא ומתן: בעלי הדירות רשאים לשאת ולתת על התמריצים שיקבלו במסגרת הפרויקט ולהגיע להסכמות אודות האופן בו תשפיע תכנית תמ"א 38 על יחידותיהם הבודדות. משא ומתן זה מסייע להבטיח כי האינטרסים של כל הצדדים נלקחים בחשבון.
  • קבלת הסכמה: לאחר מכן משתתפים בעלי בניינים בהצבעה רשמית אם להמשיך בתוכנית תמ"א 38. השגת אחוז ההסכמה החוקי חיונית כדי שהתוכנית תתקדם. תהליך דמוקרטי זה מבטיח שרוב מחזיקי העניין תומכים בתוכנית.
  • יישום: לאחר הבטחת הרוב הדרוש, ניתן להמשיך בתוכנית התמ"א 38. תהליך זה כולל בחירת קבלן מבצע, מהנדסים ואדריכלים לביצוע העבודה המוסכמת. שלב היישום כולל חיזוק מבני, שיפור סיסמי, וכל בנייה או שיפורים נוספים כמתואר בתוכנית.
  • מעקב רגולטורי: לאורך תהליך היישום, גופים רגולטוריים ורשויות מקומיות מפקחים לרוב על העבודה כדי להבטיח שהיא עומדת בתקני בטיחות ואיכות. ניטור חיוני כדי להבטיח שהבניינים המשודרגים עומדים בתקני החוסן הססמי הנדרשים.

ממצים את המיטב ממגמת ההתחדשות העירונית

כפי שניתן לראות, תוכנית תמ"א 38 חיזוק מבנים (תמ"א 1/38) מעניקה מענה לצורך קריטי. ההגנה על מבנים ישנים ותושביהם מפני איום רעידות אדמה מבטיחה חוויית מגורים בטוחה ושקט נפשי. על ידי חיזוק מבנים קיימים, תמ"א 38 לא רק משפרת את הבטיחות אלא גם תורמת לחוסן הכללי ולהחייאתם של אזורים עירוניים, ומבטיחה עתיד בטוח ובטוח יותר לתושבים באזורים מועדים לרעידות אדמה. אל מול כל האתגרים הייחודיים שמציב מיקומה הגיאוגרפי של ישראל, תמ"א 38 היא פתח חשוב מאין כמותו לחוסן, ביטחון ובניית קהילה.

אנו ברום ושלח שמחים לקחת חלק מדי יום בבניית קהילות עירוניות חזקות, בריאות ובטוחות יותר. עם ניסיון של מעל ל-15 שנה והקפדה על עקרונות הנדסיים בסטנדרטים הגבוהים ביותר. לפרטים נוספים, אנו מזמינים אותך להשאיר פרטים כאן עוד היום ונחזור אליך בהקדם.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

השאירו פרטים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם >

מאמרים אחרונים
חיפוי פייבר צמנט

חיפוי פייבר צמנט בחזיתות מבנים

חיפוי פייבר צמנט הוא פתרון חדשני ועמיד לחזיתות מבנים, המשלב סיבי צמנט, צלולוז ומינרלים נוספים ליצירת לוחות חזקים, יציבים ועמידים לאורך זמן. החומר מציע מגוון רחב של אפשרויות עיצוביות, כולל מבחר צבעים, מרקמים וגימורים, המאפשרים להתאים את המראה לכל סגנון אדריכלי.

קראו עוד »
עלות שיפוץ לובי בית משותף

שיפוץ לובי בניין משותף – הפתרון המקיף לחידוש ושיפוץ הלובי

לובי הבניין שלכם זקוק למתיחת פנים? אתם מעוניינים ליצור חלל מסביר פנים ופונקציונלי שמותיר רושם מתמשך על התושבים והמבקרים כאחד? אנחנו, ב״רום ושלח הנדסה שיקום ובינוי״ מציעים פתרון מלא לשיפוץ הלובי, חדרי המדרגות וחזיתות הבניין ומספקים מענה המכסה כל היבט של חידוש הלובי בבניין המשותף.

קראו עוד »
תיקון חיפוי פסיפס

תיקון חיפוי פסיפס לבניין – כל השיטות, הפתרונות והשיקולים

תיקון חיפוי פסיפס לבניין חיפוי פסיפס הוא אחד הפתרונות הנפוצים והאהובים לחזיתות מבנים, המשלב עמידות, יופי ואסתטיקה מרשימה. עם זאת, לאורך השנים, חיפויי פסיפס נוטים להיחלש ולאבד מיציבותם, מה שעלול להוביל לנשירת חלקי פסיפס, פגיעה באיטום, נזקים למבנה ואף סיכון

קראו עוד »
קבלן חיזוק אריחים

קבלן חיזוק אריחים וחיפוי אבן בחזיתות – שיפור שלמות מבנים

רבים המבנים אשר להם חיפוי אריחים, שכן מדובר בבחירה רב-תכליתית ופופולרית לחיפוי מבנים, המציעה פרקטיות לצד אסתטיות. אריחים מגיעים במגוון רחב של צבעים, צורות וגדלים, המאפשרים אפשרויות עיצוב אינסופיות. אריחים לרוב עמיד…

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.