רטיבות בקירות הבניין – גורמים ודרכי טיפול

שיתוף:

ליקויים במבנה המשותף אינם שאלה של "האם", אלא של "מתי". בסופו של דבר, עייפות החומר היא בלתי נמנעת. החשיפה המתמדת של קירות המבנה לפגעי מזג האוויר, שחיקה טבעית ונשיאת העומסים, מביאה עמה נזקים שיש לטפל בהם באופן קבוע ובמהרה כדי להבטיח את שלמות המבנה ורווחות השוהים בו.

אין כל ספק שאחד מהגורמים העיקריים לנזקי מבנה, היא חדירת רטיבות. בין אם הרטיבות מגיעה מבחוץ – מהלחות באוויר ומן הים או ירידת משקעים, או מבפנים – עקב דליפות והצפות, החשוב ביותר הוא שנפעל בהקדם על מנת למנוע החמרה. כאן, המומחים שלנו מסבירים כיצד נגרמת רטיבות בבניין, למה היא עשויה לגרום וכיצד ניתן לטפן בה ביעילות.

הגורמים המרכזיים לרטיבות בקירות הבניין

גורמים חיצוניים

הסוג הראשון והנפוץ יותר של חדירת רטיבות, הוא מכלול הגורמים החיצוניים המובילים לחות מן הסביבה אל המבנה. אלו כמה מהגורמים החיצוניים הנפוצים ביותר.

  • נזילה מהגגות והמרזבים – פגיעה באיטום, סתימות במרזבים ונזקים אחרים במבנה הגג עשויים לגרום לחלחול רטיבות מהגג אל קירות המבנה. 
  • ניקוז לקוי – מערכות ניקוז בלתי נאותות מסביב לבניין עלולות להוביל להצטברות מים, שעלולים לחלחל לתוך הקירות לאורך זמן.
  • סדקים ורווחים – רווחים או סדקים במעטפת החיצונית של הבניין, כגון קירות או יסודות, עלולים לאפשר חדירת לחות ומים. תפרי התפשטות בלויים, דיוידאגים לא אטומים, כוחלה לא תקינה בין משקים של חיפוי שיש וכן הלאה.
  • מפלס מי תהום גבוה – מבנים הממוקמים באזורים עם מפלס מי תהום גבוה יחסית רגישים יותר ללחות ככל שהלחות תנוע כלפי מעלה עקב תופעת הנימיות. למים הנטייה הפיזיקלית לטפס במעלה צינורות דקים, בניגוד לכוח המשיכה. תופעה זו עשויה לא פעם לגרום לחלחול מי תהום אל המבנה. אותו הדבר נכון גם לגבי הצטברות מים והצפות במרתפים. 
  • אקלים לח – אזורים עם רמות לחות גבוהות יכולים לגרום לעיבוי אדי מים על תשתיות וקירות המבנה וחלחול דרך פגמים באיטום.

גורמים פנימיים

גם גורמים בתוך הבניין מהווים סיכון לחדירת רטיבות ולנזקי מבנה עמוקים. רבים מהם ניתנים למניעה ורובנו איננו מעלים כלל על דעתנו. אלו כמה מהמרכזיים שבהם.

  • אוורור בלתי מספק – הצטברות לחות בחדרים שאינם מאווררים כיאות, ובעיקר חדרים "רטובים" כמו מקלחות, שירותים ומטבחים, עלולים לגרום להתעבות לחות ולחלחול רטיבות. 
  • צנרת דולפת – נזקים בצינורות המים בבניין עלולים לגרום לחדירת מים לקירות, רצפות ותקרות.
  • נזקים לבידוד – בידוד פגום עלול להוביל להפרשי טמפרטורה המעודדים עיבוי לחות.

השלכות חדירת הרטיבות לשלמות המבנה

לרטיבות יכולות להיות השלכות חמורות על החוזק והשלמות המבנית של הבניין. השינויים יהיו הדרגתיים, אך עמוקים וארוכי טווח. ערנות ותחזוקה שוטפת יכולים למנוע נזקים שעלות תיקונם עשויה להיות יקרה ובתהליך מורכב. בין ההשלכות העיקריות לחלחול רטיבות ניתן למנות:

  • ריקבון והתפוררות רכיבי עץ – חשיפה מתמשכת לרטיבות תוביל בסופו של דבר לריקבון ברכיבי מבנה העשויים עץ כמו קורות, מסגרות, משקופים ורכיבים רבים אחרים. הריקבון עשוי להוביל להתפוררות וקריסת רכיבים אלו, מה שעשוי לפגום באופן ניכר ביציבות הכללית של הבניין.
  • התפתחות עובש – חללים סגורים ולחים מהווים כר פורה להתפתחות עובש, טחב ופטריות. מדובר בסיכון תברואתי שעשוי להוביל למחלות כרוניות חמורות. יש לטפל במפגע עובש במהרה על מנת למנוע נזקים ארוכי טווח. 
  • היחלשות מבנית – חדירת רטיבות לקירות נושאי עומסים עשויה לגרום לשחיקת המלט, היחלשות הברזל מה שעשוי להעמיד בסיכון את יציבות המבנה. כמו כן, החלדת רכיבי מתכת בקונסטרוקציית עשויה להוביל להתנפחות המתכת ולהתפוררות הקירות. 
  • נזקים לדירות –  מעבר לסיכונים הבריאותיים שעשויים להיגרם עקב העובש כמו בעיות נשימתיות ואלרגיות, הרטיבות גורמת לעתים קרובות לקילופים בצבע ופגיעה בחיפויים וטפטים ועשויה אף להסב נזק למערכות חשמל, לריהוט ולריצוף. הרטיבות גורמת לאורך זמן לריחות לא נעימים שעשויים להשפיע באופן ניכר על איכות החיים וחוויית המגורים של כלל הדיירים. 

 

כפי שניתן לראות, השלכות הרטיבות חולשות על כל היבטי החיים. טיפול מהיר ויעיל עשוי להיות המפתח לשמירה על חוויית מגורים ראויה. 

כיצד יש לטפל בחלחול רטיבות?

טיפול ברטיבות בקירות הבניין דורש גישה שיטתית ומעקב שוטף. אלו כמה מפעולות התחזוקה שחשוב שנקפיד עליהן באופן קבוע ונוודא כי ועד הבית אמון עליהן.

תחזוקת הגג וקירות המעטפת – יש לבדוק ולתחזק באופן קבוע את הגג, המרזבים והקירות החיצוניים ולחפש אחר סימני רטיבות. הקפדה על איטום קבוע ותיקון סדקים ונזקים בניקוז יאפשרו למנוע חדירת מים. חשוב ליישם איטום ייעודי באזורים רגישים במיוחד כמו קירות מרתף, יסודות וקירות תמך כדי למנוע חדירת לחות לרכיבים חשובים אלו.

הקפדה על אוורור ראוי – שימוש בוונטה בחללים סגורים והנחיית הדיירים לאוורר כראוי חדרים רטובים יאפשרו להפחית את רמות הלחות בתוך הבית. יש לחפש באופן מתמיד אחר סימני עובש ובמידת הצורך, להסתייע באיש מקצוע שיסייע בהסרתו.

בדיקות אינסטלציה תקופתית – יש לבדוק באופן שגרתי את מערכות האינסטלציה על מנת לאתר נזילות ולטפל בהקדם בכל בעיה כדי למנוע חדירת מים לקירות הבניין.

תיקונים מבניים – במקרים בהם רכיבים מבניים נפגעו, יש לפנות לחברת הנדסה ובינוי מקצועית לביצוע תיקונים, כמו שיקום בטון, חיזוק עמודים, איטום או שיקום רכיבי מתכת וברזל שהחלידו. 

 

אנשי המקצוע הנכונים עשויים לעשות את כל ההבדל

בסופו של דבר, רטיבות בקירות המבנה היא בעיה רבת היבטים שעשויה להוביל להשלכות רחבות היקף. מפגיעה מבנית ועד למפגעים תברואתיים, ישנן סיבות רבות לכך שעלינו לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי להבטיח טיפול ומניעה לאורך זמן. אנשי המקצוע שלנו ילוו אותך בתחזוקת המבנה ויאפשרו לך ליהנות מאיכות חיים טובה יותר ובריאות איתנה. למידע נוסף על מגוון השירותים שלנו, אנו מזמינים אותך לפנות אלינו עוד היום.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים אחרונים
צביעת בניין משותף

המדריך המקיף לצביעה וחידוש בית משותף

אחת מפעולות התחזוקה החשובות שעלינו לעשות, הוא צביעה וחידוש חיצוני לבית המשותף. פעולה זו אינה רק שומרת על המבנה אסתטי. נרחיב כיצד מתבצע תהליך קבלת ההחלטות לצביעת מבנה משותף על פי חוק וכיצד ניתן…

קראו עוד »
תיקון חיפוי פסיפס

תיקון חיפוי פסיפס לבניין – כל השיטות, הפתרונות והשיקולים

תיקון חיפוי פסיפס לבניין חיפוי פסיפס הוא אחד הפתרונות הנפוצים והאהובים לחזיתות מבנים, המשלב עמידות, יופי ואסתטיקה מרשימה. עם זאת, לאורך השנים, חיפויי פסיפס נוטים להיחלש ולאבד מיציבותם, מה שעלול להוביל לנשירת חלקי פסיפס, פגיעה באיטום, נזקים למבנה ואף סיכון

קראו עוד »
צביעת חדר מדרגות בבניין משותף

צביעת חדרי מדרגות בבניין משותף – חלק חיוני משיפוץ כולל

חשיבות שיפוץ בניין משותף מקיף שיפוץ בניין משותף הוא תהליך מקיף המשפר את איכות החיים של הדיירים ומעלה את ערך הנכס באופן משמעותי, כאשר אחד המרכיבים החשובים בתהליך זה הוא צביעת חדרי המדרגות. חשוב להבין כי שיפוץ בניין משותף אינו

קראו עוד »
צביעה וחידוש מבנים

שיפוץ בניין חיצוני – כמה זה עולה לכם ומה תרוויחו מזה?

פרויקט שיפוץ בניין משותף מחיר משתנה גם בשל בחירות הדיירים. לדוגמה, עלויות שיפוץ מעטפת בניין תלויות גם באיכות חומרי הגלם וחומרי הגמר שיבחרו על ידי הדיירים או הנציגות. פירטנו עבורך מידע מקיף לשיפוץ בניין חיצוני.

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.