שיקום בטון – מתי צריך לשקם ואיך מטפלים בנזקים?

שיתוף:

הבנייה המודרנית מסתמכת לא מעט על בטון כחומר בנייה נפוץ ויעיל. בטון הוא חומר בנייה איכותי ועמיד, אך כמו כל חומר אחר, גם הוא עלול להינזק בחלוף השנים, (תנאי אקלים, בלאי, פגיעות פיזיות, רטיבות ועוד גורמים רבים). אף על פי שהבטון מצוי בשימושנו היומיומי, לעיתים אנו נוטים להתעלם מהצורך המתמיד בשימורו ושיקומו.

נזקים שנראים קטנים עלולים להפוך למסוכנים, ולכן חשוב הזיהוי המוקדם של נזקים ופגמים בבטון. הפגמים הללו יכולים להוות סיכון לבטיחות המבנה, לאנשים השוהים בו ולסביבה המקיפה אותו. במאמר זה נעמיק לעולם שיקום בטון, הדרכים בהן ניתן לזהות פגמים במוקדם, וכיצד ניתן לשחזר ולשמר את הבטון לאורך זמן.

שיקום בטון הוא פעולה שמטרתה לשחזר ולהביא את הבטון למצבו המקורי, להאריך את חיי הבניין ולשפר את הבטיחות של המבנה. התהליך כולל מספר שלבים:

זיהוי הנזק: שלב הראשון הוא זיהוי מקור הנזק. הפגמים יכולים להיות גלויים לעין, למשל בקומת הקרקע של הבניין ניתן להבחין בסדקים בעמודי התמיכה, התפוררות של חלקי טיח ובטון ובמקרים חמורים יותר תוכלו לראות את הברזל החשוף שלרוב יהיה חלוד ובעל קורוזיה,  או שהם עלולים להיות נסתרים מתחת לציפוי השכבה העליונה. הנזק יכול להיגרם ממגוון גורמים:

  • פגיעה מכנית, כגון פגיעת כלי רכב או חפצים כבדים
  • שחיקה טבעית, כתוצאה מחשיפה לנזקי מזג האוויר
  • פגיעה כימית, כתוצאה מחשיפה לחומצות או בסיסים
  • קורוזיה של ברזל, כתוצאה מרטיבות, מליחות או לחות בייחוד בסביבה ימית.

סילוק הנזק: לאחר זיהוי הנזק, יש לסלק את החומר הפגום. פעולה זו נעשית באמצעות סיתות, חציבה או קילוף.

הכנת פני השטח: לאחר ההסרה, יש להכין את פני השטח לקבלת שכבת בטון חדשה. פעולה זו כוללת ניקוי השטח משאריות חומרים, שטיפת השטח במים וצביעת השטח בחומר יסוד.

חיזוק בטון: לאחר הסרת הפגמים, יש לחזק את הבטון. חיזוק הבטון יכול להיעשות באמצעות שימוש ביריעות פח, רשתות פלדה או חומרים אחרים.

הוספת שכבת בטון: הוספת שכבת בטון חדשה. שכבה זו עשויה מחומרים שונים, בהתאם לצורך.

גימור: לאחר מילוי הפגמים, גימור הבטון נעשה באמצעות פריימר וסילרים מיוחדים לאיטום ושמירה על הבטון.

הסרת טיח סוף וחשיפת הברזל החלוד | רום ושלח

שיקום בטון במעטפת המבנה

מעטפת המבנה היא החלק החיצוני של המבנה, והיא כוללת את הקירות, הרצפות והתקרות. למעטפת המבנה יש חשיבות רבה בהגנה על המבנה מפני מזג האוויר ופגעי הסביבה. שיקום בטונים במעטפת המבנה הוא פעולה חשובה לשמירה על בטיחות המבנה. במבנים ישנים, מעטפת הבטון עלולה להישחק ולקבל פגמים לאורך זמן. פגמים אלו עלולים לגרום לסדקים, שברים וכתמים במעטפת, מה שעלול לפגוע ביציבות המבנה.

שיקום בטון במעטפת הבניין בשל הגדרת הבניין כמסוכן

במקרים מסוימים, בניין עשוי להיות מוגדר כמסוכן עקב פגמים בבטון. במקרים אלו, יש לבצע שיקום בטון במעטפת הבניין בהקדם האפשרי, על מנת להבטיח את בטיחות הדיירים והמבקרים.

למידע מורחב לנושא שיקום עמודי בניין לחצו כאן

מהן ההשלכות לאי טיפול ושיקום בטון?

אי ביצוע שיקום בטון עלול לגרום לנזקים רבים ומשמעותיים למבנה:

  • פגיעה ביציבות המבנה: כאשר הבטון מתחיל להיסדק או להיפגע, זה עלול להביא לערעור היציבות הכללית של המבנה. סדקים, חורים, ופגמים אחרים בבטון יכולים להביא לכניסת מים או חומרים אחרים שיכולים לגרום לתהליכים שמזיקים לבטון ולברזל. כאשר הברזל מחליד, הוא מתפשט ויכול לגרום להתנפחויות וסדקים נוספים בבטון הסובב אותו וליצור פיצולים נוספים. בנוסף, הבטון כבר אינו עמיד בפני עומסים כפי שהיה בעת הבנייה, מה שמגביר את הסיכון לפגיעה ביסודות מבנה. כל זה יכול להוביל למצב בו המבנה אינו מסוגל לשאת את העומסים להם הוא נועד, ובכך לגרום לחשש אמיתי לבטיחות הדיירים והאורחים בבניין.
  • פגיעה באסתטיקה של המבנה: הפגמים בבטון, כמו סדקים, קילופים, וכתמי חלודה, יכולים לפגוע במראה הכללי של המבנה ולהוביל להרגשה של הזנחה וחוסר תחזוקה. כאשר המבנה אינו מצטיין במראהו החיצוני. זה כמובן, משפי באופן ישיר גם על ערך הנכס. פגיעה באסתטיקה של המבנה עלולה לפגוע בתדמית של המבנה ובקהילה שבה הוא ממוקם, מבנה מוזנח עלול גם להוות קטליזטור להזנחה של הסביבה ולחצר של הבניין.
  • הגדלת ההוצאות העתידיות: נטיית האדם היא לדחייה או התעלמות מבעיות, והיא עשויה להוביל להגדלת ההוצאות בהמשך. כאשר אנו מדברים על בטון פגום, התעלמות מהבעיה בשלביה הראשוניים יכולה להוביל להתפשטות הנזק והחמרתו. במקרים אלו, פעולת השיקום או התיקון הנדרשת במועד מאוחר יותר תהיה מורכבת בהרבה, ארוכה ובעיקר יקרה יותר. לא רק שהמחיר יתייקר, אלא גם ההפסד הכלכלי הנובע מאי-שימוש או הפסקת שימוש במבנה, או הצורך בפינוי מהיר של המבנה, כל אלה יכולים להוסיף הוצאות נוספות. ההשקעה בשיקום ותחזוקה מוקדמת היא למעשה השקעה בהארכת חיי המבנה ובמניעת הוצאות בלתי צפויות בעתיד.
  • חשיפה לתביעות: נזקים בבטון, בפרט אם הם מסוכנים, יכולים להוביל את בעלי הנכס או מנהלי הבניין למצב של תביעה משפטית. בין אם המדובר בנזק שנגרם לרכוש או בפגיעה גופנית במשתמשי המבנה. בית המשפט הישראלי מכיר בהתחייבות של בעלי הנכס לשמור על נכסיהם באופן שימנע נזק לאחרים, והתעלמות מבעיה במעטפת הבניין עלולה להיחשב כהזנחה. התביעות עלולות לכלול פיצויים כספיים, הוצאות משפטיות, וגם נזק לתדמית של בעלי הנכס או החברה המנהלת. כמו כן, במקרה שבו המבנה הוגדר כ"מסוכן" ולא נעשתה פעולה מיידית לטיפול בבעיה, התביעה עשויה להיות גבוהה במיוחד.

 

שיקום בטון נועד לא רק לשימור המראה האסתטי של הבניין, אלא בעיקר לשמירה על בטיחות הדיירים שבו. לפיכך יש להתייחס לכל פגם או נזק ברצינות ולטפל בו בהקדם.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים אחרונים
תוספת מרפסות לבית משותף

הוספת מרפסות לבניין קיים ב-12 שלבים

האם אפשר להוסיף מרפסת לכל בניין? מהם שלבי התהליך? ומה הדרך הקלה, המהירה והחסכונית ביותר לעשות זאת? אנחנו מקדמים, מרכזים ומנהלים פרויקטים להוספת/ הרחבת מרפסות בבניינים קיימים, ומספקים מעטפת מלאה לכל שלבי התהליך, החל מבדיקת ההיתכנות הראשונית ועד לרישום תוספות הבנייה בטאבו לאחר המסירה.

קראו עוד »
עלות בניית ממ״ד בבניין משותף

הוספת ממ"דים לבניין קיים – כל השלבים ובעלי המקצוע. תכנון אדריכלי, הוצאת היתר בניה, ביצוע ועד מסירה

הוספת ממ"דים לבניין קיים הוא פרויקט מורכב, שכולל שלבים רבים ולא מעט אנשי מקצוע. אפשר לעשות זאת באופן עצמאי, אבל ללא ידע מקצועי מתאים זה עלול להיות מסורבל, מתסכל, ארוך ויקר הרבה יותר מכפי שהתהליך יכול וצריך להיות.

קראו עוד »
ניהול ופיקוח פרויקטים בבניה

ניהול ופיקוח פרויקטים בבניה: המדריך המקיף

פיקוח בנייה הוא תהליך קריטי המבטיח שהפרויקטים יתנהלו בצורה יעילה, בטוחה ובהתאם לתקנים. מפקח בניה מקצועי משמש כנציג הלקוח באתר הבנייה, ומוודא שהעבודה מתבצעת בהתאם לתוכניות, תוך הקפדה על איכות גבוהה, עמידה בלוחות זמנים ובמסגרת התקציב. דברו איתנו 033-850-850במיילבוואטסאפ מהו

קראו עוד »
שליכט צבעוני לבית פרטי

שליכט צבעוני לבית פרטי

שליכט צבעוני מציע מגוון יתרונות משמעותיים לבעלי בתים פרטיים. ראשית, הוא מתאפיין בעמידות גבוהה במיוחד בפני קרינת UV, גשם ושינויי טמפרטורה קיצוניים, מה שמבטיח את שמירת מראהו לאורך זמן. זמינותו במגוון רחב של צבעים וטקסטורות מאפשרת התאמה מושלמת לכל סגנון אדריכלי ואישי, מסורתי או מודרני.

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.