בניית ממד ללא היתר בנייה בכל הארץ

שיתוף:

הצורך במרחבים מאובטחים בבתים פרטיים מעולם לא היה ברור ומידי יותר מאשר בתקופה האחרונה, כאשר אנו מגלים שבמקרים אינספור, דלת הממ"ד הייתה החיץ היחיד שבין אזרחים שרק התעוררו אל בוקר חדש ובין מתקפת טרור רצחנית. כעת, כשהאופק הביטחוני עדיין לוטה בערפל, חשוב שנגייס את כל המשאבים העומדים לרשותנו כדי לקדם בניית ממ"ד גם בבית הפרטי. על אף שקבלת היתרים לבניית מרחבים מוגנים בבתים פרטיים הייתה במשך תקופה ארוכה תהליך בירוקרטי ארוך ומפרך, מתווים חדשים עשויים לייעל ולהאיץ את התהליך הזה. מדובר במגמה שמקודמת כבר תקופה ארוכה, אך אין ספק שהמציאות הנוכחית עשויה להניע ביתר שאת את השינוי הנחוץ. כאן, נבחן באילו מקרים ניתן יהיה לבנות ממ"ד ללא היתר. 

תוכניות הקלות לבניית ממ״ד ללא היתר

ההתפתחויות האחרונות בישראל מדגישות יותר מתמיד את הנחיצות בשינוי הגישה בכל הקשור לבניית מרחבים מוגנים בבתים פרטיים צמודי קרקע. לאור החששות הביטחוניים, מנהל התכנון מגבש תוכניות שיאפשרו לבעלי בתים צמודי קרקע ומבנים עד 2 קומות להוסיף ממ"ד באופן מזורז. הצעות אלו, הנמצאות בדיון בוועדות התכנון והבנייה הארציות, מציעות דרכים חדשניות לתת מענה לצורך במרחבים מאובטחים.

ההצעה הראשונה קוראת להתוויית נוהל יעיל ומהיר יותר לקבלת היתרי בנייה. תוכנית זו מיועדת בעיקר לבעלי דירות באזורים עירוניים צפופים. מטרת הצעה זו היא לצמצם מכשולים ביורוקרטיים ולהאיץ את התהליך תוך שמירה על רמה מסוימת של פיקוח של ועדות מקומיות לתכנון ובנייה.

ההצעה השנייה, לעומת זאת, נוקטת בגישה הרבה יותר רדיקלית. המתווה המוצע יעקוף לחלוטין את ועדות התכנון ברשויות המקומיות ויעניק את הסמכות לאישור תוכניות הבנייה לממ"דים היישר לפיקוד העורף. תוכנית זו תאפשר לאשר תוכניות תוך שבועיים בלבד, האצה דרמטית לעומת המציאות הנוכחית, ולאפשר לקדם תהליכי בנייה במהירות חסרת תקדים. בשלב זה, ההצעה מתייחסת לבתים צמודי קרקע ובתים משותפים עד 2 קומות.

אישור ההקלות לבניית ממד ללא היתר בכל הארץ

כיום מתאפשרת בניית ממד בהתאם להוראות תוכנית החלה על המגרש וכל חריגה מחייבת תהליך פרסומים, הקלות ובקשות לחריגה מקווי תוכנית – בקיצור בירוקרטיה מתמשכת. 

התוכנית שחלה על יישובי הצפון מאפשרת סטייה מהוראות התוכנית. בעקבות מלחמת חרבות ברזל ובמסגרת דיון הוחלט להרחיב את התוכנית לכל הארץ כך שכל בית צמוד קרקע ומבנים עד 2 קומות בשלב זה יוכלו לבנות ממ״ד מכוח היתר הבנייה גם אם אינו תואם את הוראת התוכנית המפורטת, כמובן שקווי הבניין שלהם מאפשר הקמת הממ״ד ובכפוף לבדיקת עורך התוכנית.

מדוע ההקלות לתוספת ממ״ד אינן חפות מאתגרים?

הצורך בשינוי ברור וללא כל ספק, כל הפקת לקחים שתיעשה לאור האירועים האחרונים תכלול בחינה מחדש של תהליכי אישור בניית הממ"דים. על כך, אין חולק. קהילות שלמות הפגינו חוסן עצום מול איומים חסרי תקדים הודות למרחבים המוגנים והמדינה תידרש לספק מענה. עם זאת, גם בהצעות הקיימות ישנן מספר אתגרים שיהיה עלינו לצלוח.

על אף צמצום התהליך הבירוקרטי שבהצעה הראשונה, לא בטוח שהדבר ימנע את הסחבת. ככל שהתהליך יישאר תחת אחריות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, קשיים עדיין עשויים להיערך והתהליך ייוותר איטי.

התוכנית השנייה, המציעה מסלול ישיר יותר לבעלי בתים, עומדת בפני מכשול אחר: עלות. בניית ממ"ד כרוכה בדרך כלל בעלות ממוצעת של כ-200,000 ₪ לממ״ד. העלייה במחירי תשומות הבנייה והאינפלציה הגדילה משמעותית את עלות בניית הממ"ד. מכשול פיננסי זה עלול להפוך את התוכנית לבלתי ישימה עבור בעלי בתים רבים, גם אם היא תאושר במהירות באמצעות פיקוד העורף.

אז מה עוד ניתן לעשות?

במקביל לשתי ההצעות הנידונות כיום, קוראים גורמים רבים בתחום התכנון והביטחון כאחד לבצע צעדים חקיקתיים שיוכלו לקדם את בניית הממ"דים בישראל. במציאות בה מעל ל-60% מהדירות אינן ממוגנות, מדובר בצעדים קריטיים. נכונותה של הממשלה לסבסד את בניית הממ"דים ולקדם תוכניות הלוואה גמישות בערבות המדינה יכולות לסייע בהפיכת תהליך הבנייה לנגיש יותר. הסרת חסמים בירוקרטיים לצד תוכניות מימון, עשויים יחד להעניק פתרון ראוי. עד שנזכה לראות את השינוי המיוחל, ישנם שני צעדים שבעלי בתים יכולים לנקוט בעצמם:

יישום בנייה טרומית – כיום, ישנן חברות בנייה המציעות ממ"דים מוכנים שמאפשרים בנייה מהירה ועומדים בכל תקנות הבטיחות. ניתן להתקין אותם בבתים פרטיים קיימים במסגרות זמן צפופות ומכיוון שמדובר במבנה סטנדרטי, אישורי התוכניות לרוב מתאפשרים במהירות.

קידום יוזמות עם שכנים ביישוב – כדי לייעל את התהליך, טוב ייעשה אם רשויות מקומיות ויישובים קהילתיים יתגייסו יחד על מנת לבנות מרחבים מוגנים באופן מרוכז. תהליך זה עשוי לייעל עלויות ולהבטיח אישור תוכניות וקבלת היתרים במהירות רבה יותר באופן משמעותי. 

כמובן שעלינו לזכור שמעל הכול, מקצועיות חברת הבנייה שניקח לפרויקט יכולה לצמצם את מסגרת הזמנים באופן משמעותי הן בתכנון והן בביצוע. החשוב ביותר, הוא שנוודא שמדובר בקבלן בעל ניסיון בבנייה.

עבודה עם אנשי מקצוע מנוסים הן בתכנון, הנחיות הג״א וייעוץ מיגון המיישמים טכנולוגיות בנייה מתקדמות תוכל לקדם תהליכי בנייה מהירים ולהבטיח שגם לרשות הבית שלך יעמוד מרחב מוגן על פי התקן בזמן הקצר ביותר. 

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים אחרונים
צביעת בניין משותף

המדריך המקיף לצביעה וחידוש בית משותף

אחת מפעולות התחזוקה החשובות שעלינו לעשות, הוא צביעה וחידוש חיצוני לבית המשותף. פעולה זו אינה רק שומרת על המבנה אסתטי. נרחיב כיצד מתבצע תהליך קבלת ההחלטות לצביעת מבנה משותף על פי חוק וכיצד ניתן…

קראו עוד »
תיקון חיפוי פסיפס

תיקון חיפוי פסיפס לבניין – כל השיטות, הפתרונות והשיקולים

תיקון חיפוי פסיפס לבניין חיפוי פסיפס הוא אחד הפתרונות הנפוצים והאהובים לחזיתות מבנים, המשלב עמידות, יופי ואסתטיקה מרשימה. עם זאת, לאורך השנים, חיפויי פסיפס נוטים להיחלש ולאבד מיציבותם, מה שעלול להוביל לנשירת חלקי פסיפס, פגיעה באיטום, נזקים למבנה ואף סיכון

קראו עוד »
צביעת חדר מדרגות בבניין משותף

צביעת חדרי מדרגות בבניין משותף – חלק חיוני משיפוץ כולל

חשיבות שיפוץ בניין משותף מקיף שיפוץ בניין משותף הוא תהליך מקיף המשפר את איכות החיים של הדיירים ומעלה את ערך הנכס באופן משמעותי, כאשר אחד המרכיבים החשובים בתהליך זה הוא צביעת חדרי המדרגות. חשוב להבין כי שיפוץ בניין משותף אינו

קראו עוד »
צביעה וחידוש מבנים

שיפוץ בניין חיצוני – כמה זה עולה לכם ומה תרוויחו מזה?

פרויקט שיפוץ בניין משותף מחיר משתנה גם בשל בחירות הדיירים. לדוגמה, עלויות שיפוץ מעטפת בניין תלויות גם באיכות חומרי הגלם וחומרי הגמר שיבחרו על ידי הדיירים או הנציגות. פירטנו עבורך מידע מקיף לשיפוץ בניין חיצוני.

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.