בדיקת מבנה מסוכן

בנייה של בתי מגורים, מבני ציבור, בנייני משרדים היא חלק בלתי נפרד מהתרבות האנושית, במשך אלפי שנים, השתכללה טכנולוגיית הבנייה ולאורך ההיסטוריה הוקמו מבנים שיכולים להחזיק מעמד לאורך שנים ארוכות. עם זאת, ככל שהזמן חולף, התנאים הסביבתיים, חוסר תחזוקה או שימוש בחומרי גלם לא איכותיים ואף טעויות בנייה משאירים את חותמם על מבנים רבים, ועלולים להפוך אותם לסיכון פוטנציאלי לדיירים ולסביבה – מבנה שנראה יציב ובטוח מבחוץ עשוי להסתיר מאחורי קירותיו ליקויים וסכנות רבות. 

מהי ההגדרה הנכונה למבנה מסוכן?

מבנה מסוכן הוא מבנה שאינו עומד בדרישות הבטיחות התקניות, ומהווה סיכון פוטנציאלי לכל השוהים בו ולסביבתו. הסכנה עשויה להגיע בגין פגמים במבנה, חומרי בנייה לקויים, אסונות טבע (רעידת אדמה, סופות וכו') או חוסר בתחזוקה הולמת לאורך השנים. מבנה כזה יכול להוות סיכון להתמוטטות, לשקיעה, או לכל תהליך אחר שעלול לסכן את האנשים הנמצאים בו או בסמוך אליו. ההבחנה בין מבנה תקין לבין מבנה מסוכן איננה תמיד ברורה לעין, ולכן דרושה התערבות של מומחים המיומנים לזהות את הסכנות ואף להצביע על הפתרונות המתאימים אשר התמחותם העיקרית היא בדיקת מבנים ישנים.

חשוב לדעת, שהסכנה איננה נוגעת לאופן בו המבנה נראה, אלא למצב הפיזי שבו הוא נמצא. ההכרעה בהחלטה אם מבנה הוא מסוכן או לא מתבצעת ע"י זיהוי הפגמים אשר עלולים להוביל חלילה לקריסה, לפגיעה באנשים או לנזק לרכוש. תפקיד המהנדסים העובדים ברשויות המקומיות הוא לזהות ולפעול בנוגע למבנים אלו, ולוודא שהם לא יהוו סכנה לדייריו ולציבור הרחב. בדיקת מבנה מסוכן באמצעות מומחים הינה הכרחית בכדי לדעת כיצב לנהוג ולתקן את הליקויים, באיזה רמת סיכון נמצאים הדיירים בשל ליקויים אלו, וכמובן לטובת תיקונם בהקדם ושמירה על בטיחות הדיירים והציבור. 

ליקויים בתקרת לובי המחייבים שיקום ברזל וטיח
ליקויים בתקרת לובי המחייבים שיקום ברזל וטיח | בדיקת מבנה והסרת צו מבנה מסוכן רום ושלח |

מי הסמכות להכרזת מבנה מסוכן?

הכרזה על מבנה כמסוכן נעשית לרוב על ידי רשות מקומית ובהתבסס על בדיקת בניין והערכות מקצועיות של מהנדסי מבנים שהוסמכו לבצע בדיקות מסוג זה:

רשות המקומית – כאשר קיימים חששות לגבי מצבו של מבנה מסוים, הרשות המקומית יכולה לפעול מיידית לשם הערכת המצב ולהוציא צו לסגירת המבנה כאשר יש חשש שאותו בניין המחייב שיקום הינו למעשה בניין בסכנת קריסה או לביצוע עבודות שיקום מבנה מסוכן שיסירו את הסכנה המיידית ללא צורך בפינוי הדיירים וסגירת המבנה.

מהנדס בניין מוסמך – במקרה בו יש חשש שמבנה הינו מסוכן או העלול להפוך למסוכן, על הבעלים או וועד הבניין במקרים רבים,  להזמין מהנדס בניין מוסמך לביצוע בדיקה מקצועית. אם המהנדס מגלה שהמבנה מסוכן, הוא יכול להמליץ לרשות המקומית להוציא צו בנוגע למבנה, המפרט את הסיבות והליקויים המחייבים הכרזה על מבנה מסוכן.

מהן הסיבות והגורמים להכרזת מבנה מסוכן?

ישנו מגוון רחב של גורמים וסיבות המובילים למצב בו מבנה יוכרז כמבנה מסוכן:

התיישנות ובלאי – מבנים ישנים הנבנים מחומרים שאינם עמידים לאורך הזמן יכולים להתבלות, ובמיוחד אם לא נעשתה בהם תחזוקה ראויה.

ליקויי בנייה – טעויות בבנייה או בשימוש בחומרים לא איכותיים יכולות לגרום לחולשה במבנה ולסכנת קריסה.

רעידות אדמה – באזורים פעילים גיאולוגית, תזוזת הקרקע או רעידות אדמה יכולות לגרום לנזקים במבנה.

אסונות טבע – אירועים כמו הצפות, סופות, שריפות ועוד, יכולים לפגוע קשות במבנה ולהפוך אותו למסוכן.

תקלות במערכות המבנה – תקלות במערכת החשמל, הגז, הביוב וכו'.

פעולות אנושיות – פגיעות במבנה שנעשו באופן מכוון, או באופן לא מכוון כגון תוספות בנייה, חפירה וערעור היסודות, שיפוצים וכו'.

טמפרטורות קיצוניות – חומרי בנייה מסוימים רגישים לשינויים בטמפרטורה, תנאי מזג אוויר קיצוני עלולים לגרום להתנפחות או כיווץ של חומרי גלם מסוימים. 

לחות מרובה – מים עומדים ולחות מרובה לאורך זמן יכולים לגרום לעיוותים, התנפחויות ופגמים בחומרי בניין (עץ, מתכת, בטון וכו').

גורמים להכרזת צו מבנה מסוכן
צו מסוכן – ליקויים בתקרת לובי המחייבים שיקום ברזל וטיח

מה יש לבצע בעת קבלת צו מבנה מסוכן?

בעת קבלת צו על מבנה כמסוכן, על בעלי המבנה לפעול לפי סדרת הצעדים הבאה:

התייעצות מקצועית – מומלץ להתייעץ באופן מיידי עם מהנדס בניין מוסמך כדי להבין את הליקויים הקיימים והתהליך הנדרש לתיקון המבנה.

התערבות דחופה – אם המבנה מסוכן לחיי התושבים או לציבור הרחב, יתכן שיהיה צורך בפינוי מיידי של הדיירים או בקבלת החלטות מיידיות כמו הגבלת גישה אליו.

תיקון הליקויים –  על הבעלים לפעול לשיקום הליקויים המופיעים בצו. זאת כוללת הזמנת קבלנים מוסמכים לביצוע העבודות ובדיקתן על ידי מהנדס מבנים.

בדיקה מחודשת – לאחר השיקום, על הבעלים להזמין שוב את המהנדס על מנת לבדוק שהעבודה בוצעה כראוי ולוודא כי שכל הליקויים טופלו.

הגשת דוח לרשות המקומית – לאחר שהליקויים תוקנו, יש להגיש את דוח המהנדס לרשות המקומית.

הסרת הצו –  במידה והרשות המקומית שבעת רצון מהתוצאות ומסכימה שהמבנה אינו מסוכן, היא תסיר את צו ההכרזה על המבנה כמסוכן.

כאשר מתעלמים מצו מבנה מסוכן ולא פועלים לפיו, רשאית הרשות המקומית לפעול בחומרה ובמרבית המקרים תקנוס את בעלי הדירות או המבנה בגין אי ביצוע תיקון הליקויים והסרת הצו ובמקרים קיצוניים תפעל לפינוי המבנה. 

שיפוץ מבנה מסוכן – מי אחראי על השיפוץ?

ברוב המקרים, מוטלת האחריות  עבור שיפוץ מבנה מסוכן על בעל הבניין או בעלי הדירות. ההתחייבות לשיפוץ היא חלק מהאחריות הכוללת של בעל הנכס להבטיח את איכות המגורים וביטחונם של הדיירים והציבור הרחב. עם זאת, ישנם מספר נקודות נוספות שכדאי לדעת: 

הסכם בין הדיירים –  במקרה של בנייני דירות, האחריות לשיפוץ כתובה בהסכמים של וועד הבית. כאשר השיפוץ מתרחש במרחבים משותפים (כמו מדרגות, חניון וכו'), בדרך כלל ההוצאות מחולקות בין כלל הדיירים. וועד הבית יכול להיות הגוף האחראי להביא לשיפוץ המבנה. אם כי האחריות המשפטית מוטלת ברוב במקרים על כלל בעלי הדירות באופן יחסי לשטח הדירה או לפי ההסכמים הקיימים ביניהם.

פוליסת ביטוח מבנה – במקרים מסוימים, אם ישנה פוליסת ביטוח מתאימה, חברת הביטוח עשויה לכסות חלק מהוצאות השיפוץ. עם זאת, זה תלוי בתנאי הפוליסה ובסיבת הנזק.

הרשות המקומית – במקרים מסוימים, אם הבעלים אינם פועלים לשיפוץ למרות הצו, הרשות המקומית יכולה להתערב בפועל ולבצע את השיפוצים הנדרשים, תוך גביית ההוצאות מהבעלים.

בחירת קבלן מנוסה בהסרת צו מסוכן

הטיפול במבנה מסוכן הינו מורכב ודורש מומחיות רבה בתחום ההנדסה והבניה. ישנן מספר חברות המתמחות בשיקום מבנים והסרת צווי מבנים מסוכנים. חברתנו "רום ושלח" מתמחה בעבודות שיקום מבנים מסוכנים, ונמנית בין החברות המובילות בתחום. 

השירות המקצועי שלנו כולל את כל השלבים עד להסרת הצו מהרשות המקומית: החל מבדיקת מהנדס מבנים מוסמך, הפקת דו"ח ליקויים, ביצוע שיקומים ועד הסרת הצו לאחר השלמת העבודות. ליווי התהליך נעשה בשקיפות מלאה ובאחריות. הבחירה בנו לביצוע העבודות מבטיחה את המקצועיות הנדרשת, הניסיון, השקט והביטחון שהמבנה יחזור להיות בטוח למגורים.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

למידע נוסף והסברים מקיפים אודות צו מסוכן

לקבלת ייעוץ מקצועי והצעת מחיר

מאמרים אחרונים
חיפוי פייבר צמנט

חיפוי פייבר צמנט בחזיתות מבנים

חיפוי פייבר צמנט הוא פתרון חדשני ועמיד לחזיתות מבנים, המשלב סיבי צמנט, צלולוז ומינרלים נוספים ליצירת לוחות חזקים, יציבים ועמידים לאורך זמן. החומר מציע מגוון רחב של אפשרויות עיצוביות, כולל מבחר צבעים, מרקמים וגימורים, המאפשרים להתאים את המראה לכל סגנון אדריכלי.

קראו עוד »
עלות שיפוץ לובי בית משותף

שיפוץ לובי בניין משותף – הפתרון המקיף לחידוש ושיפוץ הלובי

לובי הבניין שלכם זקוק למתיחת פנים? אתם מעוניינים ליצור חלל מסביר פנים ופונקציונלי שמותיר רושם מתמשך על התושבים והמבקרים כאחד? אנחנו, ב״רום ושלח הנדסה שיקום ובינוי״ מציעים פתרון מלא לשיפוץ הלובי, חדרי המדרגות וחזיתות הבניין ומספקים מענה המכסה כל היבט של חידוש הלובי בבניין המשותף.

קראו עוד »
תיקון חיפוי פסיפס

תיקון חיפוי פסיפס לבניין – כל השיטות, הפתרונות והשיקולים

תיקון חיפוי פסיפס לבניין חיפוי פסיפס הוא אחד הפתרונות הנפוצים והאהובים לחזיתות מבנים, המשלב עמידות, יופי ואסתטיקה מרשימה. עם זאת, לאורך השנים, חיפויי פסיפס נוטים להיחלש ולאבד מיציבותם, מה שעלול להוביל לנשירת חלקי פסיפס, פגיעה באיטום, נזקים למבנה ואף סיכון

קראו עוד »
קבלן חיזוק אריחים

קבלן חיזוק אריחים וחיפוי אבן בחזיתות – שיפור שלמות מבנים

רבים המבנים אשר להם חיפוי אריחים, שכן מדובר בבחירה רב-תכליתית ופופולרית לחיפוי מבנים, המציעה פרקטיות לצד אסתטיות. אריחים מגיעים במגוון רחב של צבעים, צורות וגדלים, המאפשרים אפשרויות עיצוב אינסופיות. אריחים לרוב עמיד…

קראו עוד »
whatsapp button

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.